
Як відомо, Верховною Радою 14 травня цього року розблоковано підписання закону, щодо відповідальності за порушення законодавства у сфері підтвердження відповідності, виготовлення, виробництва, реалізації, придбання продукції, робіт та послуг у військовій сфері.
(Зазначений закон було ухвалено Верховною Радою у 2016 році, після цього був зареєстрований проект постанови секретаря Комітету Верховної Ради з питань національної безпеки і оборони 1793-П про скасування рішення ВР щодо прийняття закону).
Громадська спілка «Ліга оборонних підприємств України» вважає, що набуття чинності зазначеним Законом, після його підписання Головою Верховної Ради України та Президентом України, має призвести до створення реальної або потенціальної загрози національній безпеці України у воєнній сфері, пов’язаної з ускладненням процедур та збільшенням строків забезпечення Збройних Сил України озброєнням, військовою технікою та речовим майном.
Зазначений висновок ґрунтується на наступних чинниках:
- В умовах особливого періоду, введення надзвичайного стану та у період проведення операції об’єднаних сил завдання щодо забезпечення невідкладних потреб Збройних Сил та інших військових формувань найчастіше виконуються з обмеженням в часі і необхідності застосування спрощених процедур забезпечення.
- Недосконала нормативно-правова база в оборонно-промисловій сфері, наприклад, законопроект «Про створення та виробництво озброєння, військової і спеціальної техніки», реєстраційний № 7389 від 12.12.17, до цього часу опрацьовується у Комітетах Верховної Ради України.
- Система стандартів колишнього СРСР безнадійно застаріла, стандарти розроблялися для застосування в умовах планової економіки та відповідного устрою СРСР. Однак більшість норм і положень зазначених стандартів не відповідає національному законодавству.
Вітчизняна система стандартів ще не повною мірою регламентує всі питання створення оборонної продукції.
Однією з особливостей радянських стандартів є те, що вони були обов’язкові до виконання усіма державними органами та підприємствами СРСР, а недотримання їх вимог переслідувалось за законом. Фактично стандарти у правовому полі СРСР мали статус закону. В Україні ж, навпаки, стандарти мають рекомендаційний характер, застосовуються на добровільній основі, необов’язкові до виконання, крім випадків, передбачених законом.
- На теперішній час в Україні відсутня дієва система сертифікації та перевірки на відповідність озброєння, військової та спеціальної техніки, практично немає випробувальної та вимірювальної бази яка б задовольняла сучасним вимогам. Наявна в Україні система оцінки відповідності продукції військового призначення не дозволяє забезпечити належний рівень контролювання якості продукції, яка має постачатися до Збройних Сил України та іншим військовим формуванням.
- У зв’язку з розвитком Збройних Сил України за західними стандартами та обраним курсом на досягнення сумісності зі збройними силами держав – членів НАТО, необхідним є створення в Україні системи оцінки відповідності стандартам НАТО (STANAG). Одночасно з вирішенням проблем акредитації та призначення відповідних органів.
- Набуття чинності зазначеним Законом ускладнить забезпечення невідкладних потреб Збройних Сил та інших військових формувань продукцією іноземного виробництва. Продукція оборонного призначення іноземного виробництва, тільки частково відповідає вимогам, стандартам та технічним регламентам України у військовій сфері.
- В умовах виконання заходів з імпортозаміщення комплектувальних виробів російського виробництва техніка може бути допущена до використання в Збройних Силах лише після проведення відповідних випробувань. На цей час випробування здійснюються підприємствами самостійно, без залучення військових представництв Міністерства оборони України, з встановленням відповідних гарантій на вироби. За новим законодавством такі вироби використовувати за призначенням буде неможливо.
З урахуванням викладеного, громадська спілка «Ліга оборонних підприємств України» наголошує, що набуття чинності зазначеним Законом буде мати прямо протилежну мету ніж визначена розробниками та ініціаторами.
Правління та виконавча дирекція громадської спілки «Ліга оборонних підприємств України»
Використання матеріалу за умови вказання джерела (СС BY 4.0)