Громадська спілка «Ліга оборонних підприємств України» (далі – Ліга) є об’єднанням національних приватних виробників озброєння і військової техніки. На сьогоднішній день до її складу входять 75 провідних вітчизняних приватних компаній – виробників оборонної продукції за напрямами:
авіаційний напрямок
аналітика та сертифікація
артилерійське озброєння
безпілотна техніка
броньована техніка
бронесталь, вироби з металу та металообробка
боєприпаси
будівництво військових обєктів
військова електроніка та прилади
військова медицина
кораблебудування
особиста зброя
засоби зв’язку та захисту інформації
засоби радіолокаційного спостереження та радіоелектронної боротьби
засоби РХБ захисту та піротехніка
засоби індивідуального захисту, спорядження та обмундирування
послуги з харчування, виробництво харчових продуктів
ремонт та модернізація військової техніки
спеціалізована техніка
системи життєзабезпечення
тренажери та симулятори та ін.
Основні завдання:
участь членів Ліги в ефективному та якісному переозброєнні Збройних Сил України
захист інтересів підприємств-членів Ліги та створення привабливих умов для їх діяльності
вдосконалення державно-приватного партнерства в оборонно-промисловій сфері
створення рівних умов для вітчизняних приватних і державних підприємств на ринку озброєнь та військової техніки України
сприяння реалізації оборонної продукції підприємств-членів Ліги в Україні та на ринках іноземних держав
Історія створення та діяльність:
Ліга була створена наприкінці 2016 року для захисту інтересів приватного ОПК в Україні та представлення підприємств-членів Ліги, які охоплюють різноманітні сфери оборонного виробництва.
2017-2019 роки стали роками становлення об’єднання, свідченням необхідності та ефективності його існування. Зокрема, в 2017 році за ініціативи Ліги створено Комітет з питань ОПК при ТПП України – майданчик для обговорення актуальних проблем галузі та напрацювання рішень, які від імені керівництва ТППУ направляються керівникам законодавчої і виконавчої влади.
З початку свого заснування керівництво Ліги веде активний діалог з народними депутатами України та керівництвом органів державної влади. Результатами цих зустрічей стали налагодження зав’язків та взаємодія Ліги з Урядом та державними замовниками.
Свідченням визнання Ліги на державному рівні є те, що представники Спілки залучаються до роботи міжвідомчих комісій та робочих груп для розв’язання нагальних проблем ОПК, а саме:
Указом Президента України Генерального директора Ліги включено до складу Міжвідомчої комісії з питань оборонно-промислового комплексу;
представників Ліги включено до складу Міжвідомчої координаційної комісії з питань імпортозаміщення та складу Міжвідомчої комісії з питань ціноутворення на продукцію військового призначення;
представник Ліги очолює Комітет з питань оборонно-промислової політики при Торгово-промисловій палаті України;
Голова Наглядової ради та директор Ліги із зовнішніх звязків призначені радниками Віце-премєр Міністра України – Міністра з питань стратегічних галузей промисловості на громадських засадах;
Лізі запропоновано очолити створення робочої групи з інформаційно-роз’яснювальної роботи для промисловості з питань експортного контролю;
представники Ліги залучені до співробітництва в робочих групах при НАТО;
Ліга залучена до роботи зі створення Навчально-науково-інноваційного центру з питань оборонно-промислового комплексу наряду з Міністерством оборони, ДК «Укроборонпром», НТУУ «КПІ імені Ігоря Сікорського».
Наразі Ліга ініціює перед владою вирішення низки проблемних питань вітчизняного ОПК:
Проблемні питання фінансово-економічного характеру, до яких відносяться такі, як:
недосконала система ціноутворення на продукцію оборонного призначення;
відсутність особливого режиму кредитування підприємств-виконавців державного оборонного замовлення державними банківськими установами;
неузгодженість 3-річної системи планування державного оборонного замовлення з відповідними строками фінансового (бюджетного) планування в державі.
Проблемні питання нормативно-правового характеру:
недосконала нормативно-правова база з питань розробки та постановки на виробництво продукції оборонного призначення;
недосконала законодавча і нормативно-правова база захисту авторських прав;
до цього часу не створені привабливі умови для залучення іноземних інвестицій в науково-технічну та інноваційно-технологічну сфери;
потребує вдосконалення нормативно-правова база з питань державного приватного партнерства.
Проблемні питання, які мають місце в реалізації державою оборонно-промислової та військово-технічної політики:
існує ціла низка проблем, пов’язаних із виконанням заходів імпортозаміщення;
потребує удосконалення діяльність інституту генеральних конструкторів за напрямами і видами озброєння та військової техніки, оновлення його складу, створення під їх керівництвом розгалуженої мережі головних конструкторів, відповідальних за складові частини;
відсутність доступної інформаційної бази щодо програм переозброєння армії та технологічного переобладнання оборонної галузі;
відсутність системи у визначенні пріоритетів науково-технічного та інноваційно-технологічного розвитку. Як наслідок – неузгодженість цих питань з напрямами військово-технічної та оборонно-промислової політики, визначеними відповідними документами державного оборонного планування;
відсутність рівних умов між приватними та державними підприємствами під час виконання заходів із розвитку виробництва;
майже відсутня система стандартизації та сертифікації, не сформована випробувально-вимірювальна база.
Громадська спілка «Ліга оборонних підприємств України» на теперішній час є ефективним інструментом визначення шляхів подолання існуючих перешкод, подальшого вдосконалення державно-приватного партнерства в оборонно-промисловій сфері.